Sunday, October 16, 2011

Membaca YASSIN untuk peperiksaan



  بِسمِ اللَّهِ الرَّحمٰنِ الرَّحيمِ


1.  Al fatihah untuk Rasulullah S.A.W.
2.  Al fatihah untuk muslimin, muslimat dan semua ahli kubur.
3. Al fatihah untuk niat atau hajat(sebut hajat dahulu kemudian baca al fatihah).
4. Selawat keatas nabi sebanyak  11x
5. Ayat al kursi  1x
6. Bersama membaca yassin- berhenti pada tiap-tiap مبين dan mendoakan untuk diri atau untuk anak yang akan menduduki peperiksaan supaya boleh menjawap dengan lapang dada dan mudah. (doa didalam hati)
7. Selesai membaca yassin,  bacalah 3X  ayat35 surah annur:- 

اللَّهُ نورُ السَّمٰوٰتِ وَالأَرضِ ۚ مَثَلُ نورِهِ كَمِشكوٰةٍ فيها مِصباحٌ ۖ المِصباحُ فى زُجاجَةٍ ۖ الزُّجاجَةُ كَأَنَّها كَوكَبٌ دُرِّىٌّ يوقَدُ مِن شَجَرَةٍ مُبٰرَكَةٍ زَيتونَةٍ لا شَرقِيَّةٍ وَلا غَربِيَّةٍ يَكادُ زَيتُها يُضيءُ وَلَو لَم تَمسَسهُ نارٌ ۚ نورٌ عَلىٰ نورٍ ۗ يَهدِى اللَّهُ لِنورِهِ مَن يَشاءُ ۚ وَيَضرِبُ اللَّهُ الأَمثٰلَ لِلنّاسِ ۗ وَاللَّهُ بِكُلِّ شَيءٍ عَليمٌ ﴿٣٥﴾
(35) Allah yang menerangi langit dan bumi. Bandingan nur hidayah petunjuk Allah (Kitab Suci Al-Quran) adalah sebagai sebuah "misykaat" yang berisi sebuah lampu; lampu itu dalam geluk kaca (qandil), geluk kaca itu pula (jernih terang) laksana bintang yang bersinar cemerlang; lampu itu dinyalakan dengan minyak dari pokok yang banyak manfaatnya, (iaitu) pokok zaitun yang bukan sahaja disinari matahari semasa naiknya dan bukan sahaja semasa turunnya (tetapi ia sentiasa terdedah kepada matahari); hampir-hampir minyaknya itu - dengan sendirinya - memancarkan cahaya bersinar (kerana jernihnya) walaupun ia tidak disentuh api; (sinaran nur hidayah yang demikian bandingannya adalah sinaran yang berganda-ganda): cahaya berlapis cahaya. Allah memimpin sesiapa yang dikehendakiNya (menurut undang-undang dan peraturanNya) kepada nur hidayahNya itu; dan Allah mengemukakan berbagai-bagai misal perbandingan untuk umat manusia; dan Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu.

8. Baca doa ini: 
يا قا ضى الحاجات    11x
Surah AL Ikhlas  3x
Surah An Nas  3x
Al Fatihah   1x

9. Doa Yassin dan tambah dengan doa ini: 

“ Ya Allah, kami dengan rendah diri memohon dengan limpah kurniamu, terimalah peperiksaan kami ya Allah, anak-anak kami, akan menghadapi peperiksaan, lapangkanlah dada mereka untuk menjawapnya, samoga dengan izin mu Ya Allah, mereka mendapat kejayaan yang cemerlang dan berkatilah mereka Ya Allah..

(doa selepas yassin ini khas untuk ibubapa membacanya, jika untuk diri sendiri tukarkan sedikit..)
Sebarkan untuk amalan sesama  muslim..insyaAllah... usaha, doa dan tawakkal..^^

No comments:

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...